Muse.gr - Global Music

mus-e-journal

Ηλεκτρονικό Περιοδικό mus-e-journal

Το ηλεκτρονικό περιοδικό mus-e-journal δημοσιεύει ερευνητικές εργασίες, μελέτες και άρθρα από τους εξής τομείς της μουσικής επιστήμης και τέχνης: ιστορική μουσικολογία, εθνομουσικολογία, μουσική θεωρία, σύνθεση, μουσική τεχνολογία, μουσική παιδαγωγική, μουσική εκτέλεση/ερμηνεία και τζαζ μουσική.

Επικοινωνία:  mus-e-journal@muse.gr

Editorial Board

Επιστημονική Επιτροπή

Η Επιστημονική Επιτροπή αποτελείται από διακεκριμένους επιστήμονες και καλλιτέχνες με διεθνή αναγνώριση για την προσφορά τους στην μουσική έρευνα, πράξη και διδασκαλία.

Eίναι κάτοχοι διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων, διδάσκουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, ινστιτούτα, ερευνητικά κέντρα και αναπτύσσουν επαγγελματική δραστηριότητα ως συνθέτες, μαέστροι και σολίστες.

Honorary Advisory Board

Επίτιμη Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή

Dr Frederick L. Hemke
Δρ Δημήτρης Θέμελης, ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Δρ Ντίνος Κωνσταντινίδης, καθηγητής του School of Music, Louisiana State University (ΗΠΑ)
Dr Stephen L. Syverud, professor, School of Music, Northwestern University (ΗΠΑ).
Dr Mike Vaughan, professor, director of the School of Humanities, Keele University (Μ. Βρετανία)

 

Αθανάσιος Ζέρβας: Debussy και τζαζ αντανακλάσεις Εκτύπωση E-mail

 

Φθογγικοί σχηματισμοί και αυτοσχεδιαστικοί μετασχηματισμοί

Η μουσική σκέψη και πρακτική του Claude Debussy τοποθετούν το σύνολο του έργο του στη μουσική πρωτοπορία, τόσο στην έντεχνη μουσική δημιουργία του Δυτικού πολιτισμού όσο και σε μουσικές τάσεις και πρακτικές που αναπτύσσονται εκτός ‘συμφωνικού περιβάλλοντος,’ όπως για παράδειγμα στη τζαζ μουσική σκηνή. Ο κορυφαίος συνθέτης παρατήρησε τα ποιοτικά στοιχεία του συγκεκριμένου μουσικού ιδιώματος τα οποία στη συνέχεια αξιοποίησε περίτεχνα σε έργα του.  Τα μουσικά ερεθίσματα-στοιχεία από εξωδυτικούς πολιτισμούς αλλά και της πρώιμης τζαζ -τα οποία ο Debussy προσωποποίησε και εμπλούτισε τα έργα του-, προσέλκυσαν το ενδιαφέρον κορυφαίων αυτοσχεδιαστών και συνθετών της bebop, hard-bop και cool τζαζ, οι οποίοι ακολούθως έθεσαν τις βάσεις για τη δημιουργία θεωρητικού υπόβαθρου που αντανακλά σύνθετους χειρισμούς στο αρμονικό, αυτοσχεδιαστικό και ενορχηστρωτικό πλαίσιο, προσθέτοντας ουσιαστικά στη συνθετότητα της τζαζ μουσικής εν γένει. Στην παρούσα ανακοίνωση θα αναλυθούν αυτοσχεδιασμοί κορυφαίων μουσικών της τζαζ που βασίζονται σε δάνεια συνηχητικά και μελωδικά στοιχεία από τη ‘μουσική γλώσσα’ του Debussy και θα σχολιαστεί ο ηχητικός τους μετασχηματισμός.

Διαβάστε όλο το άρθρο σε PDF