Muse.gr - Global Music

mus-e-journal

Ηλεκτρονικό Περιοδικό mus-e-journal

Το ηλεκτρονικό περιοδικό mus-e-journal δημοσιεύει ερευνητικές εργασίες, μελέτες και άρθρα από τους εξής τομείς της μουσικής επιστήμης και τέχνης: ιστορική μουσικολογία, εθνομουσικολογία, μουσική θεωρία, σύνθεση, μουσική τεχνολογία, μουσική παιδαγωγική, μουσική εκτέλεση/ερμηνεία και τζαζ μουσική.

Επικοινωνία:  mus-e-journal@muse.gr

Editorial Board

Επιστημονική Επιτροπή

Η Επιστημονική Επιτροπή αποτελείται από διακεκριμένους επιστήμονες και καλλιτέχνες με διεθνή αναγνώριση για την προσφορά τους στην μουσική έρευνα, πράξη και διδασκαλία.

Eίναι κάτοχοι διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων, διδάσκουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, ινστιτούτα, ερευνητικά κέντρα και αναπτύσσουν επαγγελματική δραστηριότητα ως συνθέτες, μαέστροι και σολίστες.

Honorary Advisory Board

Επίτιμη Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή

Dr Frederick L. Hemke
Δρ Δημήτρης Θέμελης, ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Δρ Ντίνος Κωνσταντινίδης, καθηγητής του School of Music, Louisiana State University (ΗΠΑ)
Dr Stephen L. Syverud, professor, School of Music, Northwestern University (ΗΠΑ).
Dr Mike Vaughan, professor, director of the School of Humanities, Keele University (Μ. Βρετανία)

 

Aθανάσιος Ζέρβας: Πολυφωνικές εκδοχές μονοφωνικού υμνολογίου: συγκριτική ανάλυση στη μορφή και ανασύνθεση Εκτύπωση E-mail

 

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης

 

Θεσσαλονίκη, Σάββατο 21 Απριλίου 2007
Ημερίδα με θέμα: «Η Βυζαντινή Μουσική στον 21 ο αιώνα: προβληματισμοί και
προοπτικές».

Πρόλογος
Επιθυμώ να εκφράσω ειλικρινείς ευχαριστίες προς τον ελλογιμώτατο αρχιμανδρίτη κ.
Νεκτάριο Πάρη, επίκουρο καθηγητή στο ΤΜΕΤ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας,
βασικό διοργανωτή της Ημερίδας με θέμα «Η Βυζαντινή Μουσική στον 21 ο αιώνα:
προβληματισμοί και προοπτικές», για την πρόσκλησή του να συμμετάσχω στην
Οργανωτική Επιτροπή και να παρουσιάσω ανακοίνωση με θέμα: ‘Πολυφωνικές
εκδοχές μονοφωνικού υμνολογίου: συγκριτική ανάλυση στη μορφή και ανασύνθεση.’
Εισαγωγικά
Εκ των προτέρω αναφέρω ότι το θέμα μου αποτελεί την απαρχή μιας έρευνας, που
εστιάζεται στη συλλογή στοιχείων που άπτονται της ανάλυσης και ταξινόμησης των
μουσικών μορφών του πολυφωνικού συστήματος, των τεχνικών ενορχήστρωσης και
ερμηνείας του Υμνολογίου της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας των ΗΠΑ, μέσα από τη
συστηματική διαδικασία της εφαρμοσμένης θεωρίας παρά της μουσικο-φιλολογικής
θεώρησης και περιγραφής, ή της αμιγούς Βυζαντινολογικής σπουδής. 1 Αυτό απορρέει
από το γνωστικό αντικείμενο και τα ερευνητικά ενδιαφέροντα του υποφαινομένου,
σχετικά με τη θεωρία και σύνθεση της μουσικής του Δυτικού κόσμου, αλλά και
ομολογουμένως με τη μη συστηματική ενασχόληση του στο πεδίο της Βυζαντινής
μουσικής. Η τετραετής ταπεινή προσφορά μου ως χοράρχης στην Ελληνορθόδοξη
ενορία του Αγίου Ανδρέου Σικάγου – μεταξύ 1993 και 1997- εκτός από θεόπνευστη
γαλήνη, με προίκισε με αρκετές γνώσεις σε ζητήματα Ορθόδοξου Υμνολογίου και
μου ανέπτυξε το ενδιαφέρον για περαιτέρω ασχολία με ζητήματα που άπτονται της εν
λόγω μουσικής.

Διαβάστε όλο το άρθρο σε PDF