Muse.gr - Global Music

mus-e-journal

Ηλεκτρονικό Περιοδικό mus-e-journal

Το ηλεκτρονικό περιοδικό mus-e-journal δημοσιεύει ερευνητικές εργασίες, μελέτες και άρθρα από τους εξής τομείς της μουσικής επιστήμης και τέχνης: ιστορική μουσικολογία, εθνομουσικολογία, μουσική θεωρία, σύνθεση, μουσική τεχνολογία, μουσική παιδαγωγική, μουσική εκτέλεση/ερμηνεία και τζαζ μουσική.

Επικοινωνία:  mus-e-journal@muse.gr

Editorial Board

Επιστημονική Επιτροπή

Η Επιστημονική Επιτροπή αποτελείται από διακεκριμένους επιστήμονες και καλλιτέχνες με διεθνή αναγνώριση για την προσφορά τους στην μουσική έρευνα, πράξη και διδασκαλία.

Eίναι κάτοχοι διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων, διδάσκουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, ινστιτούτα, ερευνητικά κέντρα και αναπτύσσουν επαγγελματική δραστηριότητα ως συνθέτες, μαέστροι και σολίστες.

Honorary Advisory Board

Επίτιμη Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή

Dr Frederick L. Hemke
Δρ Δημήτρης Θέμελης, ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Δρ Ντίνος Κωνσταντινίδης, καθηγητής του School of Music, Louisiana State University (ΗΠΑ)
Dr Stephen L. Syverud, professor, School of Music, Northwestern University (ΗΠΑ).
Dr Mike Vaughan, professor, director of the School of Humanities, Keele University (Μ. Βρετανία)

 

Πέτρος Βούβαρης: Ζητήματα Ταυτότητας και Μεθοδολογίας στο βιβλίο Αρμονίας του ELLIOTT CARTER Εκτύπωση E-mail

Περίληψη

 

Το βιβλίο του Elliott Carter με τίτλο Βιβλίο αρμονίας φαίνεται να αφήνει ανεπικύρωτες τις

προσδοκίες που εγείρει ο ίδιος ο τίτλος του, καθώς δύσκολα θα μπορούσε να το χαρακτηρίσει

κανείς ως βιβλίο, πόσο μάλλον ως βιβλίο αρμονίας με τη στενή έννοια του όρου. Πρόκειται

ουσιαστικά για το φθογγικό υλικό που καταλογογράφησε ο ίδιος ο συνθέτης κατά τη διάρκεια

μιας περιόδου περίπου είκοσι ετών και που χρησιμοποίησε στη συντριπτική πλειονότητα των

συνθέσεών του από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 έως τα μέσα της δεκαετίας του 1990. Ο

ιδιαίτερος χαρακτήρας του βιβλίου εγείρει αναπόφευκτα ερωτήματα αναφορικά με τον

ενδεδειγμένο τρόπο χρήσης του και, ως εκ τούτου, με την ίδια την ταυτότητά του. Σκοπός της

παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει συνοπτικά τόσο την οργάνωση του βιβλίου, όσο και τον

τρόπο κατά τον οποίο αυτό χρησιμοποιήθηκε από τον ίδιο τον Carter σύμφωνα με σχετικές

πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές. Κατά δεύτερο λόγο, σκοπεύει στην απεμπλοκή του

βιβλίου από τα συμφραζόμενα των modi operandi του ίδιου του συνθέτη και στη συνακόλουθη

διερεύνηση των δυνατοτήτων χρήσης του στο ευρύτερο πλαίσιο της μουσικοαναλυτικής

πράξης.

Διαβάστε όλο το άρθρο σε PDF