Muse.gr - Global Music

mus-e-journal

Ηλεκτρονικό Περιοδικό mus-e-journal

Το ηλεκτρονικό περιοδικό mus-e-journal δημοσιεύει ερευνητικές εργασίες, μελέτες και άρθρα από τους εξής τομείς της μουσικής επιστήμης και τέχνης: ιστορική μουσικολογία, εθνομουσικολογία, μουσική θεωρία, σύνθεση, μουσική τεχνολογία, μουσική παιδαγωγική, μουσική εκτέλεση/ερμηνεία και τζαζ μουσική.

Επικοινωνία:  mus-e-journal@muse.gr

Editorial Board

Επιστημονική Επιτροπή

Η Επιστημονική Επιτροπή αποτελείται από διακεκριμένους επιστήμονες και καλλιτέχνες με διεθνή αναγνώριση για την προσφορά τους στην μουσική έρευνα, πράξη και διδασκαλία.

Eίναι κάτοχοι διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων, διδάσκουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, ινστιτούτα, ερευνητικά κέντρα και αναπτύσσουν επαγγελματική δραστηριότητα ως συνθέτες, μαέστροι και σολίστες.

Honorary Advisory Board

Επίτιμη Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή

Dr Frederick L. Hemke
Δρ Δημήτρης Θέμελης, ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Δρ Ντίνος Κωνσταντινίδης, καθηγητής του School of Music, Louisiana State University (ΗΠΑ)
Dr Stephen L. Syverud, professor, School of Music, Northwestern University (ΗΠΑ).
Dr Mike Vaughan, professor, director of the School of Humanities, Keele University (Μ. Βρετανία)

 

A. Cathariou: Schoenberg’s Pierrot Lunaire: concert piece or music theatre work? Εκτύπωση E-mail

Pierrot Lunaire by Arnold Schoenberg constitutes an emblematic work for the music of the 20th century.  The innovation introduced by Schoenberg through the elimination of tonality, and the consequences this had for the later developments of New Music (from the fifties to the present day); the way in which the composer elaborated the newly rediscovered genre of melodrama,   transforming   it   in   an   entirely   original   way;   the   new   paths   opened   by Sprechgesang for the utilization of the voice, as well as the decisive influence of Pierrot on the  works  of  other  important  composers,  such  as  Ravel  (Trois  poèmes  de  Mallarmè,  1913) and   Stravinsky (Poésies de la lyrique japonaise, 1915) (Philippot Michel, 1974) are only a few  of  the  issues  that  have  been  dealt  with  in  the  extended  literature  with  reference  to  this work.

The  subject  of  the  present  study  is  an  examination  from  a  performer’s  perspective,  of whether Pierrot Lunaire should be viewed as a concert piece or a music theatre work.

Download the whole article in PDF