Muse.gr - Global Music

mus-e-journal

Ηλεκτρονικό Περιοδικό mus-e-journal

Το ηλεκτρονικό περιοδικό mus-e-journal δημοσιεύει ερευνητικές εργασίες, μελέτες και άρθρα από τους εξής τομείς της μουσικής επιστήμης και τέχνης: ιστορική μουσικολογία, εθνομουσικολογία, μουσική θεωρία, σύνθεση, μουσική τεχνολογία, μουσική παιδαγωγική, μουσική εκτέλεση/ερμηνεία και τζαζ μουσική.

Επικοινωνία:  mus-e-journal@muse.gr

Editorial Board

Επιστημονική Επιτροπή

Η Επιστημονική Επιτροπή αποτελείται από διακεκριμένους επιστήμονες και καλλιτέχνες με διεθνή αναγνώριση για την προσφορά τους στην μουσική έρευνα, πράξη και διδασκαλία.

Eίναι κάτοχοι διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων, διδάσκουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, ινστιτούτα, ερευνητικά κέντρα και αναπτύσσουν επαγγελματική δραστηριότητα ως συνθέτες, μαέστροι και σολίστες.

Honorary Advisory Board

Επίτιμη Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή

Dr Frederick L. Hemke
Δρ Δημήτρης Θέμελης, ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Δρ Ντίνος Κωνσταντινίδης, καθηγητής του School of Music, Louisiana State University (ΗΠΑ)
Dr Stephen L. Syverud, professor, School of Music, Northwestern University (ΗΠΑ).
Dr Mike Vaughan, professor, director of the School of Humanities, Keele University (Μ. Βρετανία)

 

Αθανάσιος Ζέρβας: Ralph Shapey - ο ρομαντικός επαναστάτης συνθέτης: μέθοδος και αποτέλεσμα Εκτύπωση E-mail

«Ralph Shapey - ο ρομαντικός επαναστάτης συνθέτης: μέθοδος και αποτέλεσμα» 

Αθανάσιος Ζέρβας*

Περίληψη


Αν και οι τεχνικές σύνθεσης του Ralph Shapey μας παραπέμπουν σε μηχανιστικούς χειρισμούς στο ρυθμικό και φθογγικό υλικό, το ηχητικό αποτέλεσμα των έργων επιβραβεύει τους εν λόγω χειρισμούς. Επιδίωξη του συνθέτη είναι η δημιουργία πυκνών ηχητικών διαστρωματώσεων που απορρέουν από σειραϊκές τεχνικές.

Η τάση του συνθέτη να βασίζει τα έργα του σε μορφές (φόρμες) του Μπαρόκ και του Κλασικισμού, τις οποίες όμως εξαντλεί διαμέσου μιας επαναστατικής μουσικής ρητορικής, του αποδίδει το προσωνύμιο ‘radical traditionalist.’ Με ποιο τρόπο επιβάλλεται η ισορροπία και η συμμετρία που χαρακτηρίζουν τα έργα του Shapey; Απορρέει η ισορροπία από τις φόρμες που χρησιμοποιεί ο συνθέτης, ή από τις εσωτερικές συμμετρίες των φθογγικών συνόλων; Ενδεχομένως η αναζήτηση των απαντήσεων να βρίσκεται στον περίτεχνο συνδυασμό όλων των πιο πάνω στοιχείων. Στο άρθρο αυτό θα παρουσιαστεί η μέθοδος σύνθεσης του R. Shapey μέσα από αναλύσεις έργων του.


____________________________________

* Ο Αθ. Ζέρβας (MM, DM) είναι λέκτορας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας όπου διδάσκει Θεωρητικά της Μουσικής. Το παρόν άρθρο αρχικά παρουσιάστηκε ως προφορική ανακοίνωση στο Συμπόσιο με θέμα Μουσική Θεωρία και Ανάλυση που διοργάνωσε το ΤΜΣ του ΑΠΘ (Σεπτ. 2006).


Διαβάστε όλο το άρθρο σε PDF