Muse.gr - Global Music

mus-e-journal

Ηλεκτρονικό Περιοδικό mus-e-journal

Το ηλεκτρονικό περιοδικό mus-e-journal δημοσιεύει ερευνητικές εργασίες, μελέτες και άρθρα από τους εξής τομείς της μουσικής επιστήμης και τέχνης: ιστορική μουσικολογία, εθνομουσικολογία, μουσική θεωρία, σύνθεση, μουσική τεχνολογία, μουσική παιδαγωγική, μουσική εκτέλεση/ερμηνεία και τζαζ μουσική.

Επικοινωνία:  mus-e-journal@muse.gr

Editorial Board

Επιστημονική Επιτροπή

Η Επιστημονική Επιτροπή αποτελείται από διακεκριμένους επιστήμονες και καλλιτέχνες με διεθνή αναγνώριση για την προσφορά τους στην μουσική έρευνα, πράξη και διδασκαλία.

Eίναι κάτοχοι διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων, διδάσκουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, ινστιτούτα, ερευνητικά κέντρα και αναπτύσσουν επαγγελματική δραστηριότητα ως συνθέτες, μαέστροι και σολίστες.

Honorary Advisory Board

Επίτιμη Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή

Dr Frederick L. Hemke
Δρ Δημήτρης Θέμελης, ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Δρ Ντίνος Κωνσταντινίδης, καθηγητής του School of Music, Louisiana State University (ΗΠΑ)
Dr Stephen L. Syverud, professor, School of Music, Northwestern University (ΗΠΑ).
Dr Mike Vaughan, professor, director of the School of Humanities, Keele University (Μ. Βρετανία)

 

Πέτρος Βούβαρης: (Επι)κριτικές και (Παρ)ερμηνευτικές Μουσικές Εκδόσεις: Μιά Ιστορική Ανασκόπηση Εκτύπωση E-mail

(Επι)κριτικές και (Παρ)ερμηνευτικές Μουσικές Εκδόσεις:

ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ

Πέτρος Βούβαρης

 

Περίληψη

Μολονότι η διάκριση των μουσικών εκδόσεων σε «κριτικές» και «ερμηνευτικές» φαίνεται να είναι σήμερα καθολικά αποδεκτή από τον ευρύτερο μουσικό και μουσικολογικό χώρο, ο ακριβής ορισμός των δύο αυτών τύπων μουσικών εκδόσεων αποδεικνύεται προβληματικός, καθώς τα μεταξύ τους όρια εμφανίζονται δυσδιάκριτα και ασαφή. Η δυσκολία προσδιορισμού των παραμέτρων που ορίζουν τα εν λόγω είδη εκδόσεων έγκειται κατά βάση στο γεγονός ότι αναδύθηκαν όχι ως αυτόνομες αλλά ως αμοιβαία εξαρτημένες έννοιες εντός ενός συγκεκριμένου ιστορικού και αισθητικού πλαισίου, ενός πλαισίου που έθεσε τις προϋποθέσεις για τον εξ επαγωγής αυτο-προσδιορισμό του εννοιολογικού τους περιεχομένου.

Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι η διερεύνηση του ιστορικού και αισθητικού αυτού πλαισίου. Η διερεύνηση αυτή ξεκινάει με μία συνοπτική επισκόπηση της σταδιακής αλλαγής της οντολογικής θεώρησης της μουσικής που σημειώθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα και του αντίκτυπου της αλλαγής αυτής στο χώρο των μουσικών εκδόσεων. Ακολούθως εξετάζεται το ιστορικό προηγούμενο που δημιούργησε η ίδρυση της Bach-Gesellschaft για την ανάδειξη της αξίας των κριτικών εκδόσεων και η συνακόλουθη «διορθωτική» κίνηση του χώρου των ερμηνευτικών εκδόσεων με την παραγωγή ενός εξαιρετικά διαδεδομένου μέχρι σήμερα τύπου εμπορικών εκδόσεων γνωστού ως Urtext. Τέλος, μία συνοπτική διερεύνηση της συμβολής του αρτιγέννητου μουσικολογικού κλάδου στον τομέα των μουσικών εκδόσεων προηγείται μίας σύντομης παρουσίασης των τάσεων που εμφανίζονται στο χώρο των εκδόσεων από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι σήμερα.

 

Διαβάστε όλο το άρθρο σε PDF