Aθανάσιος Ζέρβας: Πολυφωνικές εκδοχές μονοφωνικού υμνολογίου: συγκριτική ανάλυση στη μορφή και ανασύνθεση Εκτύπωση

 

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης

 

Θεσσαλονίκη, Σάββατο 21 Απριλίου 2007
Ημερίδα με θέμα: «Η Βυζαντινή Μουσική στον 21 ο αιώνα: προβληματισμοί και
προοπτικές».

Πρόλογος
Επιθυμώ να εκφράσω ειλικρινείς ευχαριστίες προς τον ελλογιμώτατο αρχιμανδρίτη κ.
Νεκτάριο Πάρη, επίκουρο καθηγητή στο ΤΜΕΤ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας,
βασικό διοργανωτή της Ημερίδας με θέμα «Η Βυζαντινή Μουσική στον 21 ο αιώνα:
προβληματισμοί και προοπτικές», για την πρόσκλησή του να συμμετάσχω στην
Οργανωτική Επιτροπή και να παρουσιάσω ανακοίνωση με θέμα: ‘Πολυφωνικές
εκδοχές μονοφωνικού υμνολογίου: συγκριτική ανάλυση στη μορφή και ανασύνθεση.’
Εισαγωγικά
Εκ των προτέρω αναφέρω ότι το θέμα μου αποτελεί την απαρχή μιας έρευνας, που
εστιάζεται στη συλλογή στοιχείων που άπτονται της ανάλυσης και ταξινόμησης των
μουσικών μορφών του πολυφωνικού συστήματος, των τεχνικών ενορχήστρωσης και
ερμηνείας του Υμνολογίου της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας των ΗΠΑ, μέσα από τη
συστηματική διαδικασία της εφαρμοσμένης θεωρίας παρά της μουσικο-φιλολογικής
θεώρησης και περιγραφής, ή της αμιγούς Βυζαντινολογικής σπουδής. 1 Αυτό απορρέει
από το γνωστικό αντικείμενο και τα ερευνητικά ενδιαφέροντα του υποφαινομένου,
σχετικά με τη θεωρία και σύνθεση της μουσικής του Δυτικού κόσμου, αλλά και
ομολογουμένως με τη μη συστηματική ενασχόληση του στο πεδίο της Βυζαντινής
μουσικής. Η τετραετής ταπεινή προσφορά μου ως χοράρχης στην Ελληνορθόδοξη
ενορία του Αγίου Ανδρέου Σικάγου – μεταξύ 1993 και 1997- εκτός από θεόπνευστη
γαλήνη, με προίκισε με αρκετές γνώσεις σε ζητήματα Ορθόδοξου Υμνολογίου και
μου ανέπτυξε το ενδιαφέρον για περαιτέρω ασχολία με ζητήματα που άπτονται της εν
λόγω μουσικής.

Διαβάστε όλο το άρθρο σε PDF