Πέτρος Βούβαρης: (Επι)κριτικές και (Παρ)ερμηνευτικές Μουσικές Εκδόσεις: Μιά Ιστορική Ανασκόπηση Εκτύπωση

(Επι)κριτικές και (Παρ)ερμηνευτικές Μουσικές Εκδόσεις:

ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ

Πέτρος Βούβαρης

 

Περίληψη

Μολονότι η διάκριση των μουσικών εκδόσεων σε «κριτικές» και «ερμηνευτικές» φαίνεται να είναι σήμερα καθολικά αποδεκτή από τον ευρύτερο μουσικό και μουσικολογικό χώρο, ο ακριβής ορισμός των δύο αυτών τύπων μουσικών εκδόσεων αποδεικνύεται προβληματικός, καθώς τα μεταξύ τους όρια εμφανίζονται δυσδιάκριτα και ασαφή. Η δυσκολία προσδιορισμού των παραμέτρων που ορίζουν τα εν λόγω είδη εκδόσεων έγκειται κατά βάση στο γεγονός ότι αναδύθηκαν όχι ως αυτόνομες αλλά ως αμοιβαία εξαρτημένες έννοιες εντός ενός συγκεκριμένου ιστορικού και αισθητικού πλαισίου, ενός πλαισίου που έθεσε τις προϋποθέσεις για τον εξ επαγωγής αυτο-προσδιορισμό του εννοιολογικού τους περιεχομένου.

Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι η διερεύνηση του ιστορικού και αισθητικού αυτού πλαισίου. Η διερεύνηση αυτή ξεκινάει με μία συνοπτική επισκόπηση της σταδιακής αλλαγής της οντολογικής θεώρησης της μουσικής που σημειώθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα και του αντίκτυπου της αλλαγής αυτής στο χώρο των μουσικών εκδόσεων. Ακολούθως εξετάζεται το ιστορικό προηγούμενο που δημιούργησε η ίδρυση της Bach-Gesellschaft για την ανάδειξη της αξίας των κριτικών εκδόσεων και η συνακόλουθη «διορθωτική» κίνηση του χώρου των ερμηνευτικών εκδόσεων με την παραγωγή ενός εξαιρετικά διαδεδομένου μέχρι σήμερα τύπου εμπορικών εκδόσεων γνωστού ως Urtext. Τέλος, μία συνοπτική διερεύνηση της συμβολής του αρτιγέννητου μουσικολογικού κλάδου στον τομέα των μουσικών εκδόσεων προηγείται μίας σύντομης παρουσίασης των τάσεων που εμφανίζονται στο χώρο των εκδόσεων από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι σήμερα.

 

Διαβάστε όλο το άρθρο σε PDF