Γεώργιος Α. Πατρώνας: Ένα άγνωστο μουσικό σπάραγμα από την Ιερά Μονή Ξηροποτάμου Print
There are no translations available.

Ημερομηνία δημοσίευσης: 23/03/2016

«Το Άγιον Όρος», γράφει ο ομότιμος καθηγητής βυζαντινής αρχαιολογίας Σ. Καδάς στον Πρόλογο του βιβλίου του Τα εικονογραφημένα χειρόγραφά του Αγίου Όρους, «σεμνύνεται ιδιαίτερα για τις πλούσιες και καλά οργανωμένες βιβλιοθήκες, που λειτουργούν στο Πρωτάτο, στις είκοσι μονές, στις δώδεκα σκήτες και σε μερικά από τα άλλα καθιδρύματά του. Οι μεγαλύτερες από αυτές διαιρούνται συνήθως σε δύο τμήματα: α) των εντύπων και β) των χειρογράφων (…). Στα δεύτερα τμήματα διατηρούνται τα χειρόγραφα, ελληνικά κυρίως αλλά και ξένα, τα οποία ανέρχονται ήδη σε 16.000 περίπου, αριθμός που αυξάνεται συνεχώς με τον εμπλουτισμό των αγιορειτικών βιβλιοθηκών με νέα.

»Τα χειρόγραφα χαρακτηρίζονται ανεκτίμητοι θησαυροί συγκροτώντας ταυτόχρονα, μαζί με τα άλλα αξιόλογα κειμήλια, την κινητή αγιορειτική κληρονομιά. Ως προς την προέλευσή τους, γνωρίζουμε ότι έφθασαν στο Όρος με πολλούς τρόπους και από διάφορες κατευθύνσεις. Τα περισσότερα αποτελούν δώρα βυζαντινών αυτοκρατόρων, ηγεμόνων (…), πατριαρχών, άλλων εκκλησιαστικών η κοσμικών αξιωματούχων, καθώς και απλών πιστών. Στη συνέχεια τα διαφύλαξε εκεί ευλαβικά μέχρι σήμερα η αδιάκοπη φροντίδα των σεβαστών αγιορειτών πατέρων, και μάλιστα πολλές φορές αντιμετωπίζοντας μεγάλους κινδύνους (…)».

Τα χειρόγραφά της ιεράς μονής Ξηροποτάμου ως προς το περιεχόμενό τους, καλύπτουν όλους σχεδόν τους τομείς· οι κατηγορίες στις οποίες μπορούν να ενταχθούν είναι οι εξής:

 

Διαβάστε όλο το άρθρο σε PDF

Πίνακας 1

Πίνακας 2